Pracownicze Programy Emerytalne - PPE

Pracownicze Programy EmerytalnePracownicze Programy Emerytalne (PPE) zostały wprowadzone w ramach reformy systemu emerytalnego w latach 1997 – 1999 jako tzw. III Filar, czyli dobrowolna forma oszczędności dla osób chcących powiększyć swoją przyszłą emeryturę.

Aktualnie obowiązująca Ustawa z 20 kwietnia 2004 o pracowniczych programach emerytalnych pozwala pracodawcy na stworzenie programów w porozumieniu z pracownikami - uczestnikami PPE, w ramach układów zbiorowych.

PPE są bardzo atrakcyjną formą gromadzenia środków na przyszłą emeryturę, głównie dla tego, że składki zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ponoszone są przez pracodawcę w kwotach nie wyższych niż 7% wynagrodzenia zasadniczego uczestnika. Środkami w ramach PPE zarządza wybrana przez pracodawcę instytucja finansowa, np. towarzystwo ubezpieczeniowe lub TFI.

W ramach wspomnianej Ustawy z 2004 roku, która nowelizuje wcześniejszy akt prawny z roku 1997, wyróżnia się PPE z funduszem inwestycyjnym oraz ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. W danym zakładzie pracy obowiązywać może tylko jeden PPE a o wyborze formy programu decyduje umowa zawarta pomiędzy pracodawcą a pracownikami.

Pracownik może przystąpić do PPE na podstawie złożonej pracodawcy deklaracji albo w formie pisemnego oświadczenia woli skierowanego do instytucji finansowej zarządzającej środkami w ramach programu.

Uczestnik objęty PPE może zlecić wypłatę zgromadzonych środków po ukończeniu 60 roku życia po uprzednim przedstawieniu instytucji finansowej odpowiedniego wniosku o przyznaniu emerytury. Jeżeli jednak wniosku takiego uczestnik nie posiada, wypłacić środki może dopiero po ukończeniu 70 lat. W przypadku śmierci uczestnika PPE całość środków wypłacana jest osobom uposażonym, wymienionym w deklaracji na ich wniosek lub też osobom uprawnionym do dziedziczenia, np. najbliższej rodzinie. W takim przypadku kwotę wypłaty rozdziela się według proporcji, które uczestnik wskazał w deklaracji przystąpienia. Osoby otrzymujące wypłatę środków po śmierci uczestnika posiadają ponad to komfort zwolnienia z podatku spadkowego.

Warto też pamiętać, że oszczędzanie na emeryturę nie musi kończyć się wraz z wypłatą środków z PPE, można bowiem zlecić transfer całości składek do IKE lub innego PPE. Przeniesienie środków do innego PPE lub IKE następuje zazwyczaj na wniosek uczestnika w przypadku zmiany pracodawcy, przy czym absolutnie taki transfer nie jest obligatoryjny. Uczestnik może pozostać w „starym” PPE, nawet jeśli umowa z pracodawcą już go nie obowiązuje. Jedyne o czym należy wówczas pamiętać, to indywidualna wpłata wcześniej zadeklarowanych kwot miesięcznych. W przypadku dyscyplinarnego zwolnienia pracownika, pracodawca nie ma prawa zabrać lub zatrzymać zgromadzonych w ramach programu składek. Środki gromadzone są bowiem od samego początku na indywidualnym koncie pracownika. Rozwiązania emerytalne takie jak PPE nie cieszą się jeszcze w Polsce dużą popularnością. Na początku pierwszego kwartału 2012 roku, według danych gromadzonych przez KNF, w pracowniczych programach emerytalnych zarejestrowanych było jedynie 1117 członków.

Dzieje się tak dla tego, że skomplikowane procedury prawno - formalne, wymagane przy wdrożeniu PPE, są możliwe do spełnienia jedynie przez duże zakłady pracy, posiadające odpowiednie zasoby kadrowe do obsługi programu. Mimo wszystko jednak PPE się zdecydowanie opłacają i to zarówno pracodawcy jak i pracownikom. Pracodawca, wdrażając u siebie odpowiednie rozwiązania emerytalne podnosi swoją atrakcyjność w oczach potencjalnego pracownika, wpływając pozytywnie na konkurencyjność ofert pracy. Ponad to, dzięki PPE, następuje silne związanie uczestnika z pracodawcą, dzięki czemu zakład pracy zyskuje lojalnego i oddanego pracownika. Uczestnictwo w PPE zapewnia pracownikowi duży komfort, ze względu na prostotę i przejrzystość tej formy oszczędzania na przyszłą emeryturę.

Kupno mieszkania na rynku pierwotnym - ceny, koszty, możliwości

Kupno mieszkania na rynku pierwotnym - od deweloperaZakup mieszkania od dewelopera, czyli na rynku pierwotnym, to naprawdę spory wyda

Poczucie bezpieczeństwa finansowego poprzez oszczędzanie

Poczucie bezpieczeństwa finansowego poprzez oszczędzanie. Czasy, w których obecnie żyjemy są bardzo ciężkim